Apare din nou în discuţie, un nou sistem de taxare pentru maşini.
„Planul Naţional de Redresare şi Rezilienta”, trimis la Comisia Europeană, vorbeşte despre nevoia de a înlocui maşinile poluante cu unele cu emisii reduse sau electrice. Cei care au astfel de vehicule vor fi taxaţi sau riscă să nu le mai poată înmatricula pe cele mai vechi de 15 ani, iar şoferii care conduc maşini „verzi” vor primi stimulente.
În plus, în plan se vorbeşte despre descurajarea înmatriculării maşinilor mai vechi de 15 ani.
Măsura de reducere a numărului de maşini mai vechi de 15 ani a fost introdusă în PNRR în ultimele zile, în ultima perioadă de negocieri cu Comisia. A fost o recomandare a comisiei.
Se va discuta cu Ministerul de Interne, unde se fac înmatriculările, Ministerul Transporturilor şi Ministerul Mediului şi în scurt timp va exista o propunere.
Românii sunt încurajaţi să cumpere maşini noi şi sunt anunţate stimulente pentru maşinile „verzi”, inclusiv prin Programul Rabla, prin creşterea primelor de casare.
6.500 de staţii noi de încărcare pentru maşini electrice ar urma să apară în următorii 5 ani, astfel încât să ajungem la o creştere de 100% a cotei maşinilor nepoluante din totalul parcului auto.
Parcul auto din România îmbătrâneşte. Numărul maşinilor noi înmatriculate este în scădere, în timp ce înmatriculările de vehicule rulate au crescut cu aproape 8%.
Din aproximativ 7,3 milioane de maşini, câte sunt în total înmatriculate în România, aproape 4 milioane, sunt maşini mai vechi de 15 ani. 2 milioane de autoturisme au între 11 şi 15 ani. Asta în timp ce maşinile mai noi de cinci ani sunt sub 700.000.
Autor: Cătălina Săplăcan