În fiecare an, pe data de 8 noiembrie, Biserica cinstește Soborul Sfinților Mihail și Gavriil și a tuturor Puterilor cerești celor fără de trupuri. Deci, pe 8 noiembrie nu îi prăznuim doar pe Sfinții Arhangheli Mihail și Gavriil, ci pe toate cetele îngerești care nu s-au despărțit de Dumnezeu.

 

Lumea îngerească a fost creată de Dumnezeu din nimic, nu din ceva preexistent și nici din ființa Sa. Referatul biblic despre creație nu vorbește în mod precis despre crearea îngerilor. Sfinții Părinți afirmă că la creație nu se vorbește explicit despre îngeri din două motive:  evreii, înclinați spre idolatrie, ar fi căzut ușor în rătăcirea idolatră a popoarelor vecine și că în cartea Facerii se urmărește numai înfățișarea începutului lumii văzute.

 

În ceea ce privește ierarhia îngerească, Dionisie Areopagitul vede cetele îngerești în număr de nouă, așezate în câte trei grupuri suprapuse: Serafimi, Heruvimi, Scaune; Domnii, Puteri, Stăpânii; Începătorii, Arhangheli, Îngeri. Biserica și-a dat consimțământul asupra acestei ierarhii prin introducerea ei în pictura bisericească.

 

Pentru că îngerii sunt netrupești, la ei nu se poate vorbi de sex și nici de o transplantare a speciei (Fac 6,2), deci, ei nu se căsătoresc, nu se înmulțesc (Matei 22,30) și nici nu mor (Luca 20, 35-36). Îngerii își transmit unii altora propriile lor gânduri și hotărâri fără să rostească cuvinte. Însă, pentru îndeplinirea slujbei lor, pot lua înfățișare omenească (II Reg 6,17), pot să vorbească, să mănânce, să apară îmbrăcați și uneori purtând aripi (Fac. 32,25; Luca 24, 4; Matei 28,3; Apoc 14,6).

 

Lucrarea principală a îngerilor este aceea de a-l întări și susține pe om în a transfigura lumea.

 

Sărbătoarea Soborul Sfinților Mihail și Gavriil
Această sărbătoare a fost la origine o simplă aniversare anuală a sfinți­rii unei biserici a Sfântului Arhanghel Mihail, ridicată la termele lui Arcadius din Constantinopol. Astfel, ea apare în cele mai vechi sinaxare ca fiind o sărbătoare numai a Arhanghelului Mihail. Mai târziu ea a de­venit o sărbătoare comună a tuturor Sfinților Îngeri.

 

În Mi­neiele ortodoxe întâlnim alte patru zile liturgice consacrate pomenirii Sfinților Arhangheli sau unor minuni făcute prin pu­terea lor:

– Pe 6 septembrie, se săvârșește pomenirea unei minuni făcute de Sf. Arhanghel Mihail, la Chones, în  Colosse din Frigia;

– Pe 26 martie, a două zi după praznicul Buneivestiri, prăznuim Soborul (Adunarea) mai-marelui voievod Gavriil;

– Pe 13 iulie, prăznuim al doilea Sobor al Ar­hanghelului Gavriil, care este la origine ziua sfințirii unei bi­serici vestite a Sfântului Arhanghel Gavriil;

– Serbarea Arhanghelului Gavriil din Adin, în ziua de 11 iunie (fără slujbă), când se comemorea­za apariția acestui sfânt Arhanghel la o chilie din Sf. Munte (Adin), un­de el ar fi învățat pe un călugăr să cânte pentru prima oară partea de la început a Axionului Sfintei Fecioare : Axion ești, adică : Cuvine-se cu adevărat… ; faptul s-ar fi întâmplat prin sec. X, iar serbarea a rămas până azi limitată la mănăstirile atonite.

 

Sfinții Arhangheli Mihail și Gavriil

Sfântul Arhanghel Mihail

În limba ebraică, numele său înseamnă „Cine este ca Dumnezeu?”. El este cel care „strigă”: „Să luăm aminte, noi, care suntem făpturi, ce a pătimit Lucifer, cel care era cu noi: cel ce era lumina, acum întuneric s-a făcut. Că cine este ca Dumnezeu?”, și așa s-a întocmit soborul, adică adunarea și unirea tuturor îngerilor. Pe seama sa se pune și călăuzirea lui Lot și a familiei acestuia la ieșirea din Sodoma, precum și protecția specială a poporului lui Israel. Îi scoate din cuptor pe cei trei tineri din Babilon, îl sprijină în luptă pe Ghedeon, îl mustră pe vrăjitorul Valaam și îl eliberează din închisoare pe Sfântul Apostol Petru. Conform Scripturii, toți morții  vor ieși din morminte la glasul trâmbiței Sfântului Arhanghel Mihail.

 

În iconografie, Arhanghelul Mihail este reprezentat purtând în mâna o sabie de foc, semn că el pedepsește păcatul. Sfântul Arhanghel Mihail este pomenit în cărțile Vechiului Testament ca fiind prezent mai ales acolo unde Dumnezeu pedepsește nedreptatea. Din acest motiv Arhanghelul Mihail se arată a fi un înger al dreptățîi Dumnezeiești.

Sfântul Arhanghel Gavriil

În limba ebraică, Gavriil înseamnă „bărbat-Dumnezeu”. Numele sau conține concentrat vestea că Dumnezeu Se va face bărbat, că va asuma firea omenească. Vestește Sfinților Părinților Ioachim și Ana nașterea Maicii Domnului, îi descoperă lui Zaharia nașterea Inaintemergatorului. Păstorilor le arată că li S-a născut Prunc, pe Iosif, logodnicul Mariei, îl întărește că să nu se îndoiască de nimic, călăuzește Sfânta Familie în Egipt și aduce femeilor mironosite vestea Învierii Domnului.

 

Arhanghelul Gavriil este reprezentat în iconografia ortodoxă purtând în mâna o floare de crin alb, ca simbol al bucuriei și binecuvântării. Arhanghelul Gavriil este îngerul bunătății și milostivirii lui Dumnezeu.

 

Ceata îngerească inferioară se arată luminatoare celei superioare

Părintele Dumitru Stăniloae mărturisește pe baza sfintelor noastre predanii, că Arhanghelul Gavriil este singurul căruia i s-a descoperit misterul întrupării Fiului lui Dumnezeu. Astfel, deși nu face parte din ceata îngerilor aflată în prima triadă și nemijlocit lângă Dumnezeu, se face luminator al acesteia. Îi învață pe cei ce îi sunt superiori să „ridice porțile veșnice”, că Cel ce S-a îmbrăcat în trup pentru negrăita iubire de oameni, să urce și să stea mai presus de toată Incepătoria și Puterea.  Cele mici sunt făcute mari prin har. Aceasta o spune și Sfântul Apostol Pavel: „Acum, zice, s-a făcut cunoscută prin Biserică, Incepatoriilor și Stapaniilor, înțelepciunea cea de multe feluri a lui Dumnezeu” (Ef. 3, 10).

 

Ziua din săptămâna consacrată îngerilor este lunea.

 

La mulți ani celor ce poartă numele Sfinților Arhangheli Mihail și Gavriil!

 

Autor: Săplăcan Cătălina
Data publicării: 08.11.2021
Sursa: crestinortodox.ro