Președintele Consiliului Județean Cluj, domnul Alin Tișe, a realizat, împreună cu echipa managerială a Spitalului Clinic de Urgență pentru Copii Cluj-Napoca, o analiză a activității serviciului telefonic de tip call center destinat obținerii de sfaturi medicale pediatrice de urgență – 0364-917, din primele trei trimestre ale acestui an.
S-a constatat, astfel, că ALOPEDI 0364-917 a fost apelat în primele nouă luni ale anului 2021 de către 8.945 de părinți. Marea majoritate a apelurilor s-au finalizat cu recomandări ce au permis îngrijirea copiilor la domiciliu (70,33%), nemaifiind necesară deplasarea la unitatea de primire a urgențelor sau la o altă unitate medicală. De asemenea, doar în cazul a cinci copii a fost necesară intervenția Serviciului de Ambulanță.
Cel mai frecvent motiv de apelare rămâne febra, un număr semnificativ de părinți solicitând sfaturi pentru copiii care prezintă vărsături, diaree sau dureri abdominale.
𝐀𝐥𝐢𝐧 𝐓𝐢ș𝐞, 𝐩𝐫𝐞𝐬𝐞𝐝𝐢𝐧𝐭𝐞𝐥𝐞 𝐂𝐨𝐧𝐬𝐢𝐥𝐢𝐮𝐥𝐮𝐢 𝐉𝐮𝐝𝐞𝐭𝐞𝐚𝐧 𝐂𝐥𝐮𝐣: „𝘈𝘓𝘖𝘗𝘌𝘋𝘐 𝘴𝘪-𝘢 𝘥𝘰𝘷𝘦𝘥𝘪𝘵 𝘶𝘵𝘪𝘭𝘪𝘵𝘢𝘵𝘦𝘢 𝘴𝘪 𝘦𝘧𝘪𝘤𝘪𝘦𝘯𝘵𝘢 𝘰 𝘥𝘢𝘵𝘢 𝘪𝘯 𝘱𝘭𝘶𝘴, 𝘮𝘢𝘪 𝘢𝘭𝘦𝘴 𝘪𝘯 𝘤𝘰𝘯𝘵𝘦𝘹𝘵𝘶𝘭 𝘱𝘢𝘯𝘥𝘦𝘮𝘪𝘤 𝘢𝘤𝘵𝘶𝘢𝘭. 𝘗𝘳𝘰𝘧𝘦𝘴𝘪𝘰𝘯𝘢𝘭𝘪𝘴𝘮𝘶𝘭 𝘴𝘱𝘦𝘤𝘪𝘢𝘭𝘪𝘴𝘵𝘪𝘭𝘰𝘳 𝘤𝘢𝘳𝘦 𝘥𝘦𝘴𝘦𝘳𝘷𝘦𝘴𝘤 𝘢𝘤𝘦𝘴𝘵 𝘴𝘦𝘳𝘷𝘪𝘤𝘪𝘶 𝘥𝘦 𝘵𝘦𝘭𝘦𝘮𝘦𝘥𝘪𝘤𝘪𝘯𝘢 𝘢 𝘧𝘢𝘤𝘶𝘵 𝘱𝘰𝘴𝘪𝘣𝘪𝘭𝘢 𝘴𝘰𝘭𝘶𝘵𝘪𝘰𝘯𝘢𝘳𝘦𝘢 𝘵𝘦𝘭𝘦𝘧𝘰𝘯𝘪𝘤𝘢 𝘢 𝘮𝘢𝘳𝘪𝘪 𝘮𝘢𝘫𝘰𝘳𝘪𝘵𝘢𝘵𝘪 𝘢 𝘱𝘳𝘰𝘣𝘭𝘦𝘮𝘦𝘭𝘰𝘳 𝘮𝘪𝘤𝘪𝘭𝘰𝘳 𝘱𝘢𝘤𝘪𝘦𝘯𝘵𝘪. 𝘗𝘢𝘳𝘪𝘯𝘵𝘪𝘪 𝘢𝘶 𝘰𝘣𝘵𝘪𝘯𝘶𝘵, 𝘢𝘴𝘵𝘧𝘦𝘭, 𝘪𝘯𝘵𝘳-𝘶𝘯 𝘮𝘰𝘥 𝘳𝘢𝘱𝘪𝘥, 𝘴𝘧𝘢𝘵𝘶𝘳𝘪 𝘤𝘢𝘭𝘪𝘧𝘪𝘤𝘢𝘵𝘦 𝘴𝘪 𝘢𝘥𝘦𝘤𝘷𝘢𝘵𝘦 𝘴𝘪𝘮𝘱𝘵𝘰𝘮𝘢𝘵𝘰𝘭𝘰𝘨𝘪𝘦𝘪 𝘥𝘦𝘴𝘤𝘳𝘪𝘴𝘦, 𝘧𝘢𝘳𝘢 𝘢 𝘮𝘢𝘪 𝘧𝘪 𝘯𝘦𝘷𝘰𝘪𝘵𝘪 𝘴𝘢 𝘴𝘦 𝘥𝘦𝘱𝘭𝘢𝘴𝘦𝘻𝘦 𝘭𝘢 𝘴𝘱𝘪𝘵𝘢𝘭 𝘴𝘢𝘶 𝘭𝘢 𝘮𝘦𝘥𝘪𝘤𝘶𝘭 𝘥𝘦 𝘧𝘢𝘮𝘪𝘭𝘪𝘦”.
În luna septembrie a.c. se remarcă o creștere a numărului de apeluri, 41,77% dintre acestea fiind pentru probleme respiratorii și 26,81% pentru probleme digestive. Totodată, în comparație cu luna mai a acestui an, în septembrie 2021 au fost înregistrate cu 50% mai multe solicitări ale părinților, numărul apelurilor pentru probleme respiratorii a crescut cu peste 50%, iar a celor pentru respirație dificilă s-a dublat.
Reamintim, în acest context, faptul că serviciul de telemedicină al Spitalului Clinic de Urgență pentru Copii Cluj-Napoca – ALOPEDI 0364-917 – are deja o experiență de peste șapte ani și este asigurat printr-o linie de gardă special dedicată acestuia, 24 de ore din 24, șapte zile din șapte. Evaluarea se face prin întrebări ce stabilesc gravitatea stării copilului respectiv precum și momentul în care copilul are nevoie de consult medical față în față.
Autor: Cătălina Săplăcan
Data publicării: 05.10.2021